Reputacja Twojej firmy kształtuje się nie tylko pod wpływem tego, co o swoim własnym przedsiębiorstwie mówisz Ty, ale najczęściej również pod wpływem tego, co mówią klienci na portalach internetowych, gdzie zbierają się online recenzje.
Wydaje Ci się że masz tylko niewielką kontrolę nad tym, jak Twoją markę odbierają potencjalni klienci? To nie do końca prawda – możesz aktywnie udzielać się w poprawianiu swojej reputacji w sieci. Jednym z najlepszych sposobów, jak to osiągnąć, jest odpowiadanie na opinie.
Odpowiadanie na pozytywne, negatywne i neutralne opinie oraz stosowanie sprawdzonych kroków w reakcji na nie to świetna droga do pozytywnego wpływania na markę lub dobrą reputację firmy, a nawet do poprawienia wyników finansowych.
Zastanów się, które strony i portale internetowe są dla Ciebie i Twojego przedsiębiorstwa ważne i odpowiednie. Zrozumienie tego, które strony są najwydajniejsze pod względem Twojej branży lub kategorii przedsiębiorstwa, pomoże Ci określić wartość opinii. Dla rynku czeskiego lub słowackiego są to oczywiście Booking.com, Google, TripAdvisor, Expedia, lecz także Twoje własne uzbierane opinie.
Odpowiedzieć na negatywną opinię jest trudne. Nieprzychylne opinie bolą i czasami mogą być naprawdę okrutne.
To naturalne, że negatywna opinia Cię oburzy, lecz jeżeli nie zachowasz zimnej krwi lub masz ochotę na odwet, rozsądne jest podnieść się od klawiatury, by nabyć dystansu. Nie pozwól emocjom, by dyktowały to, co napiszesz w odpowiedzi na negatywną opinię. Zamiast tego zachowaj spokój i reaguj w profesjonalny sposób.
Proponujemy szablon zawierający właśnie taki spokojny i profesjonalny ton. Spróbuj skorzystać z niego podczas pisania odpowiedzi na negatywną opinię:
Ten szablon stanowi świetny punkt wyjścia, pomimo że reakcje na negatywne opinie oczywiście będą się różnić w zależności od sytuacji. Traktuj go jednak jako podstawę właściwej odpowiedzi na negatywną opinię.
Przedstawiamy 6 głównych zasad, których warto się trzymać podczas odpowiadania na negatywną opinię:
Pozytywne opinie nie spowodują odpływ klientów w odróżnieniu od opinii negatywnych. Dlaczego więc odpowiadać? Jeżeli klient złożył Ci komplement, naturalną reakcją jest podziękowanie.
Również tutaj proponujemy uniwersalny szablon, który pomoże w odpowiadaniu na pozytywne opinie:
Odpowiedź na pozytywną opinię to nie tylko uprzejmość. To także okazja wsparcia Twojego marketingowego wysiłku, a szczególnie budowania lojalności klientów.
Przedstawiamy 5 głównych zasad, których warto się trzymać podczas odpowiadania na pozytywną opinię:dáš na pozitivní recenzi:
Pewnie domyślasz się, że neutralne opinie zazwyczaj łączą w sobie pozytywne komentarze i negatywną informację zwrotną. To znaczy, że z poprzednich dwóch części trzeba będzie wybrać najlepszą technikę. ší techniku.
W niektórych przypadkach neutralne opinie są skrótowe i brakuje w nich szczegółów. Dochodzi do tego, ponieważ goście nie czują się wystarczająco silni lub pewni siebie, aby szczegółowo opisać swoje doświadczenia.odrobně.
Przeczytaj przykład odpowiedzi na opinię neutralnego typu:
Pamiętaj o kilku punktach, które odpowiedź powinna zawierać:
Jeżeli masz na profilu dwadzieścia, dziesięć lub tylko pięć opinii, najlepiej jest odpowiedzieć na wszystkie. Nie musisz jednak dążyć do 100% wskaźnika odpowiedzi, jeżeli bez przerwy dostajesz dziesiątki lub setki opinii na kilku stronach lub portalach.
Oceny lub komentarze zawierające tylko pięć lub sześć słów nie mają tak dużego wpływu na Twoją reputację w sieci. I jak zdecydować, na które recenzje zareagujesz? Wybierz takie, które nadają się do szczegółowej informacji zwrotnej, i takie, które nadają się do informatywnej i rozbudowanej odpowiedzi. Opinie tego rodzaju wykorzystaj jako okazję do podkreślenia mocnych stron Twojego przedsiębiorstwa.
Czy chcesz obejrzeć prawdziwe pozytywne, negatywne lub neutralne opinie z ostatnich 24 miesięcy, które Twój hotel lub obiekt noclegowy otrzymał od klientów? Zapoznajmy się z nimi razem.